U hebt niets in uw winkelwagen.

Aanbiedingen van de maand

LEO AJm110 PC € 295,00

 

 

 

 

Veelgestelde vragen

      Vragen over producten:

    1. Wat is het verschil tussen type NS en FS bij de Saer® bronpompen?
    2. Waarom een vijverpomp en geen dompelpomp gebruiken in vijvers?
    3. Wat houdt de 'maximale ovoerhoogte' van een dompelpomp in?
    4. Wat voor slang moet ik gebruiken?
    5. Pompt een dompelpomp het water volledig weg?
    6. Wat is het verschil tussen een dompel- en een vuilwaterpomp?
    7. De waterpomp maakt lawaai. Wat kan ik doen?
    8. Is er een verschil tussen het geluid en verbruik van een pomp in stand by en een pomp in werking?
    9. Hoe snel boor ik een gat voor mijn waterput?
    10. Mijn vijver is groen. Wat kan ik hier aan doen?
    11. Moet mijn vijverpomp de hele tijd aan zijn?
    12. Is er veel onderhoud aan een sproeiinstallatie?
    13. Buizen metrische maten en koperen koppelingen met beregeningsmateriaal?
    14. Om meer druk te krijgen, moet ik dan een kleinere buis gebruiken?
    15. Bergeningsmateriaal in doe-hetzelf-zaken?
    16. Waarom geen poreuze buis gebruiken?
    17. Waarom regenwater gebruiken?
    18. Waarvoor kan u regenwater gebruiken?
    19. Waarvoor kan u regenwater niet gebruiken?
    20. Waarom is het beter om afvalwater en regenwater gescheiden af te voeren?
    21. Wanneer moet ik afvalwater en regenwater gescheiden lozen?
    22. Hoe moet ik het regenwater van mijn afvalwater scheiden?
    23. Kunnen PVC-leidingen de waterkwaliteit beïnvloeden?
    24. Hoe komt het dat mijn regenwater onaangenaam ruikt?
    25. Wat is een zwemvijver?
    26. Waar een zwemvijver plaatsen?
    27. Hoe werkt een zwemvijver?
    28. Wat is het onderhoud van een zwemvijver?
    29. Welke planten groeien er in een zwemvijver?
    30. Welke dieren leven er in een zwemvijver?
    31. Kan u uw zwemvijver verwarmen?
    32. Kunnen randaccessoires bij een zwemvijver, zoals in een zwembad?
    33. Bestaat er een soort vochtvoeler die bij een te laag vochtgehalte in de grond de regeninstallatie aanzet?
    34. Welke leidingdiameters worden binnenshuis toegepast?
    35. Wordt het u te nat onder de voeten?
    36. Welke drainageomhulling moet gekozen worden afhankelijk van de bodemsoort?
    37. Welke diameter slang moet toegepast worden aan de zuigzijde van de pomp?
    38. Hoe kan het dat na korte tijd de platte oprolbare brandweerslang weer lek is?
    39. Mogen Geka® koppelingen toegepast worden in de zuigleiding van een pomp?
    40. Wat als de opvoerhoogte van de pomp onvoldoende is?
    41. Wat als de pomp geen vloeistof levert?
    42. Wat als de aspakking/mechanical seal te vaak vernieuwd dient te worden?
    43. Wat als de pomp een onvoldoende volumestroom heeft?
    44. Wat als de pomp afslaat na het in bedrijf stellen?
    45. Wat als het door de pomp opgenomen vermogen hoger is dan normaal?
    46. Wat als het door de pomp opgenomen vermogen lager is dan normaal?
    47. Wat als de pakkingsbus teveel lekt?
    48. Wat als de pomp trilt of lawaai maakt?
    49. Wat als de lagers teveel slijten of warm worden?
    50. Wat als de pomp warm, zwaar of vastloopt?
    51. Moet er een afdruipventiel geplaatst worden in de leidingen?
    52. Dient de hoofdleiding vanaf de waterleiding of de waterpomp geplaatst te worden?
    53. Hoe de installatie doorblazen met de compressor?
    54. Installatie winterklaar maken zonder compressor?
    55. Installatie winterklaar maken met compressor?

 

      Vragen over bestellingen en retourneren:
    1. Wat zijn de bestelmethoden?
    2. Hoe een bestelling plaatsen?
    3. Moet ik een account aanmaken?
    4. Wat als ik de melding krijg: Ongeldige gebruikersnaam en/of wachtwoord?
    5. Wat als ik bovenstaande melding krijg en ik heb al een account?
    6. Wat als ik mijn wachtwoord ben vergeten?
    7. Wat als ik mijn e-mailadres ben vergeten?
    8. Hoe kan ik mijn bestelling annuleren?
    9. Wat moet ik doen als ik mijn product wil retourneren?
    10. Wat houdt mijn 'herroepingsrecht' in?
    11. Binnen welke termijn moet mijn bestelling geleverd worden?
    12. Hoe zit 't als een bestelling niet leverbaar is?
    13. Hoe kan ik het beste betalen voor een koop op afstand?
    14. Wat als ik klachten heb over de waterpompshop of het product dat ik heb besteld?
    15. Wat moet ik doen als ik nog vragen of problemen heb?

1. Wat is het verschil tussen type NS en FS bij de Saer® bronpompen?
Het verschil tussen de NS- en de FS-serie is dat de FS-serie in tegenstelling tot de NS-serie in staat is om water te verpompen met een klein beetje zand. Dit is dus een ideale pomp voor een slechte bron, zodat deze nog niet direct vervangen hoeft te worden. Bij gebruik van een goede bron kan er beter een pomp van de NS-serie worden toegepast, omdat deze serie uitgebreider is (meer types) en meer druk kan leveren.

Terug naar boven

 

2. Waarom een vijverpomp en geen dompelpomp gebruiken in vijvers?
In het algemeen zijn dompelpompen, met name de series voor semiprofessioneel gebruik, niet gebouwd voor continu gebruik. Een dompelpomp is een calamiteitenpomp die vaak tijdelijk met een vlotter water moet afpompen. Bovendien ligt het stroomverbruik een stuk hoger, wanneer een dompelpomp continu in gebruik is zal de energierekening aanzienlijk hoger zijn dan wanneer men een vijverpomp gebruikt. Dit verschil in rendement wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de waaier van een dompelpomp meer open is dan die van een vijverpomp.

Een dompelpomp heeft daarnaast een veel hogere opvoerdruk dan een vijverpomp, wat bij een vijver onnodig is en onnodig veel energie kost.
Soms zijn de motoren van dompelpompen gevuld met olie. Als zo'n dompelpomp gebruikt wordt voor vijverdoeleinden en de as-afdichting defect raakt, zal de olie de vijver instromen, met alle gevolgen van dien. Een vijverpomp heeft daarentegen geen afdichtingen, dit is een "natte motortechniek".

Terug naar boven

 

3. Wat houdt de 'maximale ovoerhoogte' van een dompelpomp in?
Dit is de maximum hoogte waarbij de waterkolom gehandhaaft blijft. Als de pomp maximale ovoerhoogte van bijvoorbeeld 6m heeft, mag een slang die recht omhoog (verticaal) op de pomp gebruikt wordt, niet langer zijn dan 6 meter. Bij horizontaal gebruik van de slang mag deze wel langer zijn dan de aangegeven maximale opvoerhoogte.

Terug naar boven

 

4. Wat voor slang moet ik gebruiken?
Om eventueel capaciteitsverlies tegen te gaan, kun je het beste de slangmaat van de maximale diameter van de slangaansluiting aan de perszijde (uitgang) van de pomp aanhouden. In de meeste gevallen betekent dit een slangdiameter van 32 mm (1.1/4)

Terug naar boven

 

5. Pompt een dompelpomp het water volledig weg?
Nee, een dompelpomp pomt het water tot ongeveer 3 – 5 cm weg. Het overgebleven water kun je desgewenst met een stof- of waterzuiger opzuigen.

Terug naar boven

 

6. Wat is het verschil tussen een dompel- en een vuilwaterpomp?
Een dompelpomp kan je alleen schoon tot licht vervuild water wegpompen (maximale korrelgrootte 5mm). Een vuilwaterpomp heeft een voorfilter en kan vervuild water wegpompen. Zie de verpakking voor meer informatie.

Terug naar boven

 

7. De waterpomp maakt lawaai. Wat kan ik doen?
Controleer eerst het waterniveau. Als de pomp maar een beetje lucht aanzuigt, kan het 'herstel' een paar dagen duren. Als dat niet helpt, zet u de pomp een aantal minuten op volle kracht  en daarna terug op minimum. 

Spoel bij het verversen van het water de pomp ook met stromend water en controleer of er geen aarde of blad in de gaten zitten. Het pomprooster moet verwijderd worden – zo is de pomp gemakkelijker schoon te maken.

Terug naar boven

 

8. Is er een verschil tussen het geluid en verbruik van een pomp in stand by en een pomp in werking?
Probeer de elektriciteitstoevoer naar de pomp voor een tijdje stil te leggen. Als je dan een lek of iets dergelijk opmerkt dat er anders niet is heb je de reden misschien gevonden.

Terug naar boven

 

9. Hoe snel boor ik een gat voor mijn waterput?
Dat is afhankelijk van de bodemsoort en de ervaring. De eerste paar keren moet men wennen aan de manier van boren. Het is nieuw en het gaat niet snel. Zodra men het ritme heeft en weet wat er precies gedaan moet worden, dan gaat het boren vele malen sneller. Boort u in klei of zachte grond, dan kunnen enkele meters op een dag geboord worden. Is de bodem rotsachtig, dan gaat het langzamer.

Terug naar boven

 

10. Mijn vijver is groen. Wat kan ik hier aan doen?
Als uw vijver groen is kan dit vanwege 2 algen soorten namelijk: de draadalg en de zweefalg. Beide algen soorten moet u op een andere manier behandelen.

Voor de draadalg kunt u gebruik maken van draadalgenpoeder. Dit zorgt ervoor dat de draadalgen op een biologische manier worden afgebroken. Let wel; draadalg is ook een plant, zelfs een zuurstofplant. De enige reden om deze te bestrijden is gevaar voor het verstrikt raken van vissen ( bv: steur ) en het feit dat draadalg niet mooi is.

De zweefalgen daar in tegen geven een licht groene gloed in uw vijver. Hierdoor is het water ondoorzichtig. Deze algen kunt u alleen te lijf gaan met behulp van een UVC. Hij is namelijk niet uit het water te filteren. De UVC ( elektrisch apparaat ) behandeld de zweefalgen met UV-licht. Hierdoor sterven de eencellige algen en kunnen ze via een filtersysteem uit het water verwijderd worden.

Terug naar boven

 

11. Moet mijn vijverpomp de hele tijd aan zijn?
De waterpomp is ontworpen om continu aan te zijn en heeft een laag energieverbruik. Als u de pompwerking echter wilt instellen met een aparte timer, kunt u dat ook doen. De pomp voegt zuurstof toe aan het water en levert zuurstof en voedingsstoffen aan de wortels van de plant.

 

12. Is er veel onderhoud aan een sproeiinstallatie?
Neen. Jaarlijks dient de installatie vorstvrij worden gesteld. Dit gebeurt meestal middels het leegblazen van de leidingen met een compressor. Wij doen jaarlijks dit onderhoud bij klanten die dit wensen. Het opstarten van de installatie wordt meestal door de klant zelf gedaan. Een filter reinigen, kijken of alle sproeikoppen nog goed staan en nazicht van de druppelslang en programmator-instellingen zijn de enige aandachtspunten.

Terug naar boven

 

13. Buizen metrische maten en koperen koppelingen met beregeningsmateriaal?
Materialen uit de loodgieterij zijn niet compatibel met het beregeningsmateriaal. Polyethyleenbuis in "inch" maten zoals 3/4" en 1" enz kunnen enkel met messing appendages gekoppeld worden. Deze zijn duur en eigenlijk minder goed voor ondergronds gebruik. Bovendien zijn klemzadels of buisaftakkingen in inchmaten om de sproeiers te verbinden met de hoofdleiding moeilijk verkrijgbaar. Beregeningsappendages zijn metrisch: 16,20,32,40,50,63,75mm. Als u reeds een leiding klaar legt voor beregening houdt u dan bovenstaande zaken in gedachten. Gebruik ook geen te kleine diameter!

Terug naar boven

 

14. Om meer druk te krijgen, moet ik dan een kleinere buis gebruiken?
Absoluut niet. Er is een groot verschil tussen stationaire en operationele druk. Bij gesloten kranen zal de druk in heel de installatie hetzelfde zijn. Dit is de stationaire druk. Wanneer het water door de leidingen stroomt aan een bepaalde snelheid ontstaat wrijving en dus drukverlies. Hoe kleiner de leiding hoe meer drukverlies. Een sproeier vraagt een bepaald debiet. Wanneer dit water door een grote leiding stroomt is de snelheid van het water laag, is er weinig wrijving en zal u aan de sproeier dus meer druk overhouden. Het sproeibeeld zal dus veel beter zijn en de radius groter.

Terug naar boven

 

15. Bergeningsmateriaal in doe-hetzelf-zaken?
Professioneel beregeningsmateriaal is vaak goedkoper omdat het niet in verpakking word verkocht. U kunt bij ons ook de meeste zaken per stuk of per meter kopen. Zelf een eenvoudige beregeningsinstallatie houdt meer in dan het monteren van enkelesproeiers op een enkele leiding. Om teleurstelling te vermijden is technisch advies ten zeerste aangeraden.

Terug naar boven

 

16. Waarom geen poreuze buis gebruiken?
Poreuze buizen worden in de handel vaak aangeboden aan de doe-het-zelvers als beter alternatief voor druppelslang. Dit is geenzins het geval. De 'zweetslang' blijkt na enkele weken reeds minder te presteren omdat ze zeer gevoelig is aan kalkaanslag. De waterverdeling blijkt dus snel onregelmatig te worden. Dit staat zelfs in de gebruiksaanwijzing.

Terug naar boven

 

17. Waarom regenwater gebruiken? •
U bespaart op de drinkwaterfactuur. • U beschermt de waardevolle grondwaterreserves. • U bespaart op wasmiddelen, omdat regenwater doorgaans zachter is dan leidingwater. Op die manier wordt ook het milieu minder verontreinigd. Jaarlijks is er na verdamping zo'n 750 liter regenwater per vierkante meter beschikbaar. De voorraden zijn dus groot genoeg, en bovendien kost regenwater niets.

Terug naar boven

 

18. Waarvoor kan u regenwater gebruiken?
Regenwater kan een uitstekend alternatief bieden voor leidingwater bij laagwaardige doeleinden zoals toiletten doorspoelen, de auto reinigen, kleding wassen, de tuin besproeien, de vloer dweilen of de stoep reinigen.

Terug naar boven

 

19. Waarvoor kan u regenwater niet gebruiken?
Het gebruik van regenwater mag geen risico inhouden voor de volksgezondheid. Regenwater is immers geen drinkwater! Het kan dus ook niet gebruikt worden om voedsel te bereiden of voor de persoonlijke hygiëne.

Terug naar boven

 

20. Waarom is het beter om afvalwater en regenwater gescheiden af te voeren?
Op dit moment zijn er in Vlaanderen nog heel wat 'gemengde' rioolstelsels. Die voeren je afvalwater af samen met het regenwater. Dat heeft echter heel wat nadelen. Bij droog weer bezinkt het vervuilde slib van de huishoudens in de riolen. Als het dan hevig begint te regenen, kunnen de riolen de grote hoeveelheid water niet meer aan. Het vervuilde water uit die gemengde rioleringen loopt dan via overstorten in beken en rivieren. Dat is nefast voor de waterkwaliteit. Zo'n gemengd stelsel zorgt er ook voor dat de rioolwaterzuiveringsinstallaties (RWZI) minder goed werken. Door het regenwater is het afvalwater immers sterk verdund, en dat maakt het zuiveringsproces moeilijker. Regenwater dat meteen via de rioleringen wordt afgevoerd, infiltreert niet in de bodem. Nochtans is dat nodig om de grondwatervoorraden aan te vullen. Anders verdroogt het milieu en dat kan zware gevolgen hebben, bijvoorbeeld voor de fauna en flora. Gemeenten kunnen hun inwoners verplichten om afvalwater en regenwater afzonderlijk af te voeren. Ook wanneer er een gescheiden rioleringsstelsel in de straat wordt aangelegd mag je enkel het afvalwater aansluiten op de rioleringsbuis voor het afvalwater (DWA). Het regenwater moet dan geïnfiltreerd of afgevoerd worden. Voor de afvoer maak je indien mogelijk gebruik van grachten of waterlopen en pas in laatste instantie van de RWA-leiding (regenweerafvoer). Bij nieuwbouw en ingrijpende verbouwingen is zo'n gescheiden afvoer altijd verplicht.

Terug naar boven

 

21. Wanneer moet ik afvalwater en regenwater gescheiden lozen?
Afvalwater en regenwater moeten gescheiden zijn op het ogenblik dat er een gescheiden rioleringsstelsel in de straat aanwezig is. Om te weten welk type stelsel aanwezig is in je straat kan je contact opnemen met je rioolbeheerder. • Voor bestaande gebouwen in een gesloten bebouwing is, bij de aanleg van een gescheiden riolering, de scheiding tussen het afvalwater en het regenwater, afkomstig van dakvlakken en grondvlakken, enkel verplicht indien daarvoor geen leidingen onder of door het gebouw moeten worden aangelegd. • Voor bestaande gebouwen in een (half)open bebouwing is, bij de aanleg van een gescheiden riolering, een volledige scheiding van het afvalwater en het regenwater verplicht. • Voor nieuwe gebouwen of bij grondige verbouwingen is een volledige scheiding van het afvalwater en het regenwater en de bouw van een regenwaterput steeds verplicht.

Terug naar boven

 

22. Hoe moet ik het regenwater van mijn afvalwater scheiden?
Het algemene uitgangsprincipe is dat regenwater op volgende wijze (in volgorde van prioriteit) wordt afgevoerd: • opvang in een regenwaterput voor hergebruik; • infiltratie op eigen terrein; • buffering met vertraagd lozen in een oppervlaktewater of een kunstmatige afvoerweg voor regenwater; • lozing in de regenwaterafvoerleiding (RWA) in de straat; • enkel wanneer geen van deze afvoerwijzen mogelijk is, mag je het regenwater in de openbare riolering lozen. Bij twijfel vraag je best advies aan de gemeentelijke rioolbeheerder.

Terug naar boven

 

23. Kunnen PVC-leidingen de waterkwaliteit beïnvloeden?
PVC is een kunststof die in heel wat toepassingen wordt gebruikt. De chloor in dit materiaal zit vast en wordt niet door het water opgenomen. De PVC-materialen die gebruikt worden voor het transport van leidingwater zijn trouwens uitvoerig getest om er zeker van te zijn dat er geen ongewenste stoffen vrijkomen. Dat is niet het geval voor de PVC-leidingen die gebruikt worden voor de afvoer van afvalwater of voor andere toepassingen in de bouw, en die u ook in doe-het-zelf-zaken vindt. Die leidingen mogen niet gebruikt worden voor het transport van drinkwater in uw woning.

Terug naar boven

 

24. Hoe komt het dat mijn regenwater onaangenaam ruikt?
Het is belangrijk dat het water proper in de regenput terecht komt (bij voorbeeld door plaatsing van een filter). Zoniet kunnen bladeren en ander afval je regenwater slecht doen ruiken. Ook ongedierte kan een oorzaak zijn van slecht geurend regenwater.

Terug naar boven

 

25. Wat is een zwemvijver?
Een zwemvijver is een natuurlijke, zelfreinigende waterpartij bestaande uit een zwem‐ en filtergedeelte. De zuivering van het water gebeurt volledig biologisch dmv planten en bacteriën die zich in het filtergedeelte bevinden. Het water wordt continue rondgepompt door een pompinstallatie die zich in de filter bevindt en die het water naar het zwemgedeelte verplaatst. Waarom een zwemvijver? Zwemvijvers bieden in tegenstelling tot andere zwemmogelijkheden (zoals zwembaden) volgende voordelen: esthetisch in te passen in de tuin, volledig naar persoonlijke smaak en budget te vormen, natuurvriendelijk, geen verwarmingskosten, geen chemicaliëngebruik, minder onderhoud, zacht en water dat de huid niet uitdroogt water, seizoensvariërende pracht en uitzicht, meer zwempret voor een lagere prijs.

Terug naar boven

 

26. Waar een zwemvijver plaatsen?
Zwemvijvers zijn er in alle maten en vormen en kunnen zodoende eender waar in de tuin worden geplaatst. Net zoals een klassiek zwembad is het aangeraden om een zwemvijver op een zonnige locatie in te bouwen. De zon zorgt hier niet alleen voor het verwarmen van het water maar ook voor de goede natuurlijke zuivering door planten en dierlijke organismen de energie te leveren om voedingsstoffen op te nemen. Een zwemvijver hoort een goede 6 à 8 uur per dag in de zon te liggen.

Terug naar boven

 

27. Hoe werkt een zwemvijver?
De zuivering van het water gebeurt volgens een natuurlijk proces dat sinds het ontstaan van leven op aarde bestaat en in natuurlijke systemen zorgt voor de zuiverheid van het water. Water wordt vanuit het zwemgedeelte naar de filterzone ‘getrokken’ via een overloopzone. Het water sijpelt dan doorheen het substraat (= poreus lavagesteente) waar de planten in groeien. Het water ondergaat dan een biologische, fysische en chemische zuivering door de werking van verschillende soorten bacteriën en de aanwezige planten. Voedingsstoffen of nutriënten worden zodoende uit de zwemvijver gehaald en verwerkt, waardoor algen ingetoomd worden en het water kristalhelder wordt.

Terug naar boven

 

28. Wat is het onderhoud van een zwemvijver?
Een zwemvijver vraagt net als een klassiek zwembad of een vijver enig onderhoud. Dit onderhoud vergt slechts weinig. Planten van de filter moeten jaarlijks gesnoeid worden en soms moet er hier en daar bladafval of vuil dat in de zwemvijver terecht komt, verwijderd worden.

Terug naar boven

 

29. Welke planten groeien er in een zwemvijver?
Plantensoorten die uitermate geschikt zijn voor de filtratie van een zwemvijver moeten sterk zijn, snel groeien, veel voedingsstoffen opnemen, veel bladmassa aanmaken en diep wortelen. Soorten zoals irissen en watermunt zijn onmisbaar. Echter, hoe meer plantensoorten, hoe beter. Dit geldt voor eender welk natuurlijk systeem en garandeert de stabiliteit.

Terug naar boven

 

30. Welke dieren leven er in een zwemvijver?
In een zwemvijver kunnen in principe alle dieren voorkomen of leven die ook in een gewone vijver leven. Microscopische eencelligen, insecten, amfibieën en vissen. Maar rond de zwemvijver zullen ook meer dieren verschijnen. Vogels en kleine zoogdieren zullen deze waterpartij gauw vinden om te drinken, zich te wassen of voedsel te vinden.

Terug naar boven

 

31. Kan u uw zwemvijver verwarmen?
Absoluut! Wij verkiezen groene energie om dit te realiseren maar dit is perfect mogelijk. Zonnematten geven hun warmte af aan het water en zorgen voor een aangename temperatuur. Enige beperkingen zijn wel aangewezen een max. temperatuur van 26°C is voor ons de bovengrens. Tevens moeten de seizoenen gerespecteerd worden, verwarmen in putje winter is niet interessant.

Terug naar boven

 

32. Kunnen randaccessoires bij een zwemvijver, zoals in een zwembad?
Dit behoort allemaal tot de mogelijkheden, een tegenstroom, onderwaterspots, zwembadrobots die de wanden reinigen. Het onderscheid tussen zwemvijver en zwembad is hier erg gering.

Terug naar boven

 

33. Bestaat er een soort vochtvoeler die bij een te laag vochtgehalte in de grond de regeninstallatie aanzet?
Er bestaan inderdaad vochtvoelers voor automatische beregening. Deze voeler wordt aangestuurd door een beregeningscomputer. Bij een ingesteld tijdstip van beregenen wordt eerst door de vochtvoeler gemeten wat het vochtgehalte van de grond is. Bij een te hoog vochtgehalte wordt de beregeningsbeurt overgeslagen. Bij een te laag vochtgehalte gaat de beregeningscyclus van start.

Terug naar boven

 

34. Welke leidingdiameters worden binnenshuis toegepast?
Binnenshuis worden meestal de volgende pe- en pvc-afvoerbuis diameters toegepast: • Hoofdleidingen: 110 mm • Wastafels en dergelijke: 40 mm • Wasmachine en vaatwasser: 40 mm • Condensafvoer CV: 32 mm • Afvoer keuken: 40 mm • Bad en douchebak: 40 mm Dit zijn gegevens uit de praktijk. Aan deze gegevens kunnen geen rechten worden ontleend.

Terug naar boven

 

35. Wordt het u te nat onder de voeten?
Planten moeten water hebben, maar te veel water is ook weer niet goed. Dat zou verzuring van de wortels tot gevolg kunnen hebben. Bij een zeer vochtige tuin kunt u door middel van een draineersysteem hier verandering in aanbrengen. Het draineersysteem van Wildkamp B.V. heeft meerdere toepassingsmogelijkheden. Niet alleen in de tuin wordt er gebruik van gemaakt, maar onder andere in de landbouw, bij sportterreinen en bij aanleg van wegen, maar als we ons toeleggen op het gebruik in uw tuin dan is de werkwijze dat er eerst een sleuf gegraven wordt waarin de draineerbuis gelegd kan worden. De diepte die hier normaal gesproken voor aangehouden wordt, is ongeveer 50 centimeter. De geperforeerde draineerbuis is omwikkeld door, bijvoorbeeld, kokosvezel of pp-vezel. Dit materiaal houd de gronddeeltjes tegen, zodat de buis niet verstopt raakt. De buis kan gemonteerd worden door middel van klikverbindingen. De draineerbuis moet uitkomen in open water of pompput. Daarna kunt u de buis afdekken met een nieuwe grondlaag, waarna de planten en grasmat geen last meer zullen hebben van overtollig water.

Terug naar boven

 

36. Welke drainageomhulling moet gekozen worden afhankelijk van de bodemsoort?
In ijzerhoudende gronden, zogenaamde oergronden, kan het beste een drainage systeem worden toegepast met een kokosvezel omhulling dit i.v.m. dichtslaan van de omhulling. Op veenhoudende gronden (zure gronden) kan beter een drainage systeem met pp-vezel worden toegepast om het wegrotten van de omhulling tegen te gaan.

Terug naar boven

 

37. Welke diameter slang moet toegepast worden aan de zuigzijde van de pomp?
Dit is afhankelijk van het type pomp. Als vuistregel wordt 1 maat groter dan de aansluitdiameter van de pomp genomen. De Watertechniek Teunissen medewerkers kunnen dit voor u bepalen aan de hand van de totale installatie.

Terug naar boven

 

38. Hoe kan het dat na korte tijd de platte oprolbare brandweerslang weer lek is?
Na korte tijd is de plat oprolbare brandweerslang weer lek. Meestal is de oorzaak verkeerd gemonteerde slangkoppelingen. Bij verkeerde montage beschadigen ze de binnenlaag en stroomt het water via de binnenlaag naar een plek waar het uit de slang stroomt. Dit kan zelfs meters vanaf de koppeling zijn.

Terug naar boven

 

39. Mogen Geka® koppelingen toegepast worden in de zuigleiding van een pomp?
Het is niet verstandig dit te doen. Door slijtage van de rubbers kan er lucht aangezogen worden. De Geka® druk/zuigkoppeling met nastelbare slangtule is hiervoor wel geschikt. Ons advies is echter om geen Geka® koppelingen in de zuigleiding toe te passen.

Terug naar boven

 

40. Wat als de opvoerhoogte van de pomp onvoldoende is?
Mogelijke oorzaken zijn dat er lucht of gas uit de vloeistof tevoorschijn komt, of er een lek is in de zuigleiding. Het kan ook zijn dat de pomp lucht zuigt via de pakkingsbus, of dat het toerental te laag is, of de draairichting. Ook kan het zijn dat de viscositeit van de vloeistof anders is dan die waarop gerekend is. De dichtingringen kunnen versleten zijn of de waaier beschadigd. Als laatste kan het zijn dat er een foutieve keuze is van de pomp.

Terug naar boven

 

41. Wat als de pomp geen vloeistof levert?
Oorzaken hiervan kunnen zijn als de pomp of zuigleiding niet voldoende is gevuld of ontlucht, of als er lucht of gas uit de vloeistof komt. Als er een luchtlek is in de zuigleiding of een luchtzak in luchtleiding. Als de pomp lucht aanzuigt via de pakkingsbus. Als de sper- of spoelwateraansluiting op de pakkingsbus niet is aangesloten of is verstopt. Als de lantaarnring in de pakkingsbus foutief is gemonteerd. Als de manometrische zuighoogte te hoog is. Als de zuigleiding of zuigkorf geheel of gedeeltelijk verstopt is. Als de voetklep of zuigleiding tijdens bedrijf onvoldoende ondergedompeld is. Als de beschikbare NPSH te laag is, of als het toerental te laag is. Als de draairichting verkeerd is. Als de viscositeit van de vloeistof anders is dan die waarop gerekend is. Bij een verstopping in de waaier of het pomphuis of een verstopping in het leidingsysteem. Als de waaier beschadigd is of bij de verkeerde keuze van de pomp.

Terug naar boven

 

42. Wat als de aspakking/mechanical seal te vaak vernieuwd dient te worden?
De Mogelijke oorzaken hiervan zouden zijn dat de sper- of spoelwateraansluiting op de pakkingsbus niet is aangesloten of verstopt. Als de lantaarnring in de pakkingsbus foutief is gemonteerd. Als de pompeenheidniet of foutief is uitgelijnd. Als er onballans is in de draaiende delen, bijvoorbeeld de inwaaier of koppeling, of als de pomp as slinger. Als de pompas of as bus ter plaatse van aspakking of de loopvlakken van het mechanical seal zijn versleten of beschadigd. Als de pakkingsbus niet op de juiste manier verpakt is of als het mechanical seal niet goed is gemonteerd. Als de pakkingsoort of het mechanical seal ongeschikt is voor de verpompte vloeistof of bedrijfsomstandigheden (werkdruk, toerental, enz…). Als de gland of het scaldeksel te vast of scheef is gemonteerd. Als er geen waterkoeling is op de pakkingsbus bij hoge vloeistoftemperatuur. Als er verontreiniging uit de vloeistof komt in de pakkingsbus.

Terug naar boven

 

43. Wat als de pomp een onvoldoende volumestroom heeft?
De mogelijke oorzaken hiervan zouden kunnen zijn: De pomp of zuigleiding is niet voldoende gevuld en ontlucht. Er komt lucht of gas uit de vloeistof. Er is een luchtzak in de luchtleiding. Er is een luchtlek in de zuigleiding. De pomp zuigt lucht aan via de pakkingsbus. De sper- of spoelwateraansluiting op de pakkingsbus is niet aangesloten of is verstopt. De lantaarnring in de pakkingsbus is foutief gemonteerd. De manonethische zuighoogte is te hoog. De zuigleiding of zuigkorg is geheel of gedeeltelijk verstopt. De voetklep of zuigleiding is tijdens bedrijf onvoldoende ondergedompeld. De beschikbare NPSH is te laag. Het toerental is te laag. De draairichting is verkeerd. De pomp werkt niet bij in het juiste bedrijfspunt. De viscositeit van het water is anders dan waarop gerekend is. Foutieve keuze van de pomp. Verstopping in de waaier of in het pomphuis. Verstopping in het leidingssyteem. De dichtingsringen zijn versleten. De waaier is beschadigd.

Terug naar boven

 

44. Wat als de pomp afslaat na het in bedrijf stellen?
De mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn: De pomp of zuigleiding is niet voldoende gevuld en ontlucht. Er komt lucht of gas uit de vloeistof. Er is een luchtzak in de luchtleiding. Er is een luchtlek in de zuigleiding. De pomp zuigt lucht aan via de pakkingsbus. De sper- of spoelwaterinstallatie op de pakkingsbus is niet aangesloten of is verstopt. De lantaarnring in de pakkingsbus is foutief gemonteerd. De manometrische zuighoogte is te hoog. De zuigleiding of zuigkorf is geheel of gedeeltelijk verstopt. De voetklep of zuigleiding is tijdens bedrijf onvoldoende ondergedompeld. De beschikbare NPSH is te laag.

Terug naar boven

 

45. Wat als het door de pomp opgenomen vermogen hoger is dan normaal?
De mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn: Het toerental is te hoog. de pomp werkt niet bij in het juiste bedrijfspunt? De soortelijke massa van de vloeistofis andeers dan die waarop gerekend is. De viscositeit van de vloeistof is anders dan die waarop gerekend is. De pomp werkt bij een te kleine vloeistofstroom. Foutieve opstelling van de pompeenheid. Niet of foutieve uitgelijnde afstelling van de pompeenheid. Een draaiend onderdeel loopt aan. Onbalans in draaiende delen, bijvoorbeeld inwaaier of koppeling. De pompas slingert. Lager(s) defect (versleten, beschadigd of verroest). De pakkingsbus is niet op de juiste manier verpakt of het mechanical seal is niet goed gemonteerd. De 'gland' of het sealdeksel is the vast of schef aangehaald. Foutieve montage van de lagers. Onvoldoende of the overvloedige smering van de lagers.

Terug naar boven

 

46. Wat als het door de pomp opgenomen vermogen lager is dan normaal?
De mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn: Het toerental is te laag. De draairichting is verkeerd. De pomp werkt niet bij in het juiste bedrijfspunt. De soortelijke massa van de vloeistof is anders dan die waarop gerekend is. De viscositiet van de vloeistof is anders dan die waarop berekend is. De pomp werkt bij een te kleine vloeistofstroom. Verstopping in de waaier of het pomphuis. Verstopping in het leidingsysteem. De dichtingsringen zijn versleten. De waaier is beschadigd.

Terug naar boven

 

47. Wat als de pakkingsbus teveel lekt?
De mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn: De sper- of spoelwateraansluiting op de pakkingsbus is niet aangesloten of is verstopt. De lantaarnring in de pakkingsbus is foutief gemonteerd. Niet of foutieve uitgelijnde afstelling van de pompeenheid. Onbalans in draaiende delen, bijvoorbeeld inwaaier of koppeling. De pompas slingert. De pompas of asbus ter plaatse van aspakking of de loopvlakken van het mechanical seal zijn versleten of beschadigd. De aspakking is versleten of verdroogd. De pakkingsbus is niet op de juiste manier verpakt of het mechanical seal is niet goed gemonteerd. De pakkingsoort of het mechanical seal is ongeschikt voor de verpompte vloeistof of bedrijfsomstandigheden(werkdruk, toerental, enz…) Te hoge druk in de pakkingkamer door te grote speling in de smoorbus, verstopte omloopleiding of versleten tegenschoepen.

Terug naar boven

 

48. Wat als de pomp trilt of lawaai maakt?
De mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn: De pomp of zuigleiding is niet voldoende gevuld en ontlucht. De zuigleiding of zuigkorf is geheel of gedeeltelijk verstopt. De voetklep of zuigleiding is tijdens bedrijf onvoldoende ondergedompeld. De beschikbare NPSH is te laag. De pomp werkt niet bij in het juiste bedrijfspunt. de pomp werkt bij een te kleine vloeistofstroom. Foutieve keuze van de pomp. Verstopping in de waaier of in het pomphuis. Foutieve opstelling van de pompeenheid. Niet of foutieve uitgelijnde afstelling van de pompeenheid. Een draaiend onderdeel loopt aan. Onbalans in draaiende delen bijvoorbeeld inwaaier of koppeling. De pompas slingert. Lager(s) defect (versleten, beschadigd of verroest). De waaier is beschadigd. De axiale opsluiting van de waaier en/of pompas is defect. Foutieve montage van de lagers. Onvoldoende of te overvloedige smering van de lagers. Verontreiniging in het smeermiddel of een verkeerd smeermiddel.

Terug naar boven

 

49. Wat als de lagers teveel slijten of warm worden?
De mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn: Niet of foutieve uitgelijnde afstelling van de pompeenheid. Een draaiend onderdeel loopt aan. Onbalans in draaiende delen, bijvoorbeeld inwaaier of koppeling. De pompas slingert. Lager(s) defect (vrersleten, beschadigd of verroest). De axiale opsluiting van de waaier en/of pompas is defect. Foutieve montage van de lagers. Onvoldoende of te overvloedige smering van de lagers. Verontreinigingen in het smeermiddel of een verkeerd smeermiddel. Te hoge axiale kracht bijvoorbeeld door afgesleten tegenschoepen, of te hoge inlaatdruk.

Terug naar boven

 

50. Wat als de pomp warm, zwaar of vastloopt?
De mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn: Niet of foutief uitgelijnde afstelling van de pompeenheid. Een draaiend onderdeel loopt aan. Onbalans in draaiende onderdeel, bijvoorbeeld inwaaier of koppeling. De pompas slingert. Lager(s) defect (versleten, beschadigd of verroest). De 'gland' of het sealdeksel is te vast of scheef aangehaald. De axiale opsluiting van de waaier en/of de pompas is defect. Foutieve montage van de lagers. Onvoldoende of te overvloedige smering van de lagers. Verontreinigingen in het smeermiddel of een verkeerd smeermiddel. Te hoge axiale kracht bijvoorbeeld door afgesleten tegenschoepen, of te hoge inlaatdruk.

Terug naar boven

 

51. Moet er een afdruipventiel geplaatst worden in de leidingen?
Plaats in de leidingen naar de sproeiers minimaal één afdruipventiel (ook wel ontwateringsventiel). Na het wegvallen van de waterdruk zal deze zich openen en stroomt de leiding leeg. Plaats het ventiel op het laagste punt in de leiding, zodat er geen water blijft staan. Eventueel kunnen er meedere ventielen toegepast worden. Het is aan te raden direct onder een ventiel een emmer grind te storten. Het water loopt dan goed weg.

Terug naar boven

 

52. Dient de hoofdleiding vanaf de waterleiding of de waterpomp geplaatst te worden?
Bij gebruik van leidingwater dient de hoofdkraan van de installatie op een vorstvrije plaats geïnstalleerd te worden. Gebruik bij voorkeur een kogelkraan met ontluchting. Ook op de verdeelunit wordt een kogelkraan gemonteerd. Door deze kraan en de ontluchting op de hoofdkraan te openen, zal het water naar het laagste punt weglopen. Het gebruik van afdruipventielen in deze leiding raden wij af aangezien er permanent druk op deze leiding staat. Bij een defect kan er lekkage op treden die u niet direct kunt waarnemen. Ook bij het gebruik van een waterpomp kan bovenstaande toegepast worden met het verschil dat de waterpomp in de winter bij voorkeur verwijderd en vorstvrij opgeslagen wordt.

Terug naar boven

 

53. Hoe de installatie doorblazen met de compressor?
Installateurs en tuinaannemers blazen de installatie vaak door met een luchtcompressor. Als er een compressor beschikbaar is, kan dit prima zelf gedaan worden. Hiervoor moet een koppelpunt gemaakt worden. Er zijn veel verschillende aansluitingen voor luchtcompressoren die erg op elkaar lijken. Om die reden adviseren wij de koppeling te maken met een zogenaamde GeKa koppeling. Deze zijn universeel en makkelijk los en vast te koppelen. Een mooie plek voor de koppeling is op de verdeelunit, maar in feite kan deze overal gemaakt worden.

Terug naar boven

 

54. Installatie winterklaar maken zonder compressor?
Bij onderstaande stappen is er vanuit gegaan dat de installatie volgens bovenstaande instructies is geïnstalleerd. Zonder het gebruik van een compressor.

Wij adviseren de volgende stappen te doorlopen bij het winterklaar maken:
1 Draai de hoofdkraan dicht, zodat de installatie niet meer onder druk staat.
2 Water in de sproeierleiding loopt grotendeels weg via de afdruipventielen.
3 Draai de spoelen op de afsluiters los zodat de ze openstaan.
4 Zet de kogelkraan op de verdeelunit en het ontluchtingskraantje op de hoofdkraan open. Het water zal op het laagste punt weglopen.
5 Schakel de beregeningscomputer uit of zet deze in “rain mode” (programma blijft behouden).
6 Ontkoppel een eventuele kraancomputer en/of waterpomp en bewaar deze op een vorstvrije plaats (ook de afsluiters kunnen eventueel vorstvrij opgeborgen worden).
7 Sluit alle openingen af met een draadkap of Geka Blindkap om te voorkomen dat er vuil of ongedierte in de leidingen kan komen. Daarmee worden verstoppingen in het voorjaar voorkomen.

Terug naar boven

 

55. Installatie winterklaar maken met compressor?
Bij het gebruik van een luchtcompressor is het belangrijk met een lage druk te werken. Begin met 0,5 bar en verhoog bij onvoldoende resultaat de druk, maar ga nooit hoger dan 3 bar. Druk is ook niet het belangrijkste. Het gaat om het luchtvolume.

Ga als volgt te werk:
1 Draai de hoofdkraan dicht, zodat uw installatie niet meer onder waterdruk staat.
2 Sluit de compressor aan op de installatie.
3 Open één van de afsluiters.
4 Breng geleidelijk de druk op de installatie (niet ineens vol de druk er op zetten).
5 Kijk of de sproeiers goed doorgeblazen worden en verhoog eventueel de druk in kleine stapjes (max 2,5 bar).
6 Sluit de afsluiter weer af.
7 Herhaal bovenstaande voor alle zones (afsluiters).
8 Blaas de leiding door naar de hoofdkraan of de waterpomp.
9 Schakel de beregeningscomputer uit of zet deze in “rain mode” (programma blijft behouden).
10 Ontkoppel een eventuele kraancomputer en/of waterpomp en bewaar deze op een vorstvrije plaats.
11 Sluit alle openingen af met een draadkap of GeKa Blindkap om te voorkomen dat er vuil of ongedierte in de leidingen kan komen. Daarmee worden verstoppingen in het voorjaar voorkomen.

Terug naar boven

 

56. Wat zijn de bestelmethoden?
U kunt bij ons op 3 verschillende manieren uw bestelling doorgeven:

1) Via onze website:
Selecteer de producten die u wilt bestellen door ze aan de winkelwagen toe te voegen. Voor meer informatie verwijzen wij u naar 'Hoe een bestelling plaatsen'.

2) Telefonisch:
Wilt u liever persoonlijk geholpen worden door onze medewerkers dan kan dit natuurlijk ook. Een van onze medewerkers zal u te woord staan en uw persoonlijke vragen zoveel mogelijk trachten te beantwoorden. Uw eventuele bestelling zal door onze medewerker genoteerd worden, hier krijgt u een factuur/orderbevestiging van gemaild.

Telefonish zijn wij tijdens de openingstijden te bereiken maandag t/m vrijdag van 8:00 tot 12:00 en van 13:00 tot 18:00, en op zaterdag van 8:00 tot 12:00 en van 13:00 tot 17:00 op het nummer 011/64 37 66 Tevens kunt u ons terugbel/contactformulier invullen, u wordt dan op het door u gekozen tijdstip teruggebeld.

3) E-mail:
Mail uw bestelling naar info@waterpompshop.be

Terug naar boven

 

57. Hoe een bestelling plaatsen?
Bestellen bij waterpompshop.be via enkele eenvoudige stappen.

Stap 1
Klik bij het gewenste artikel nadat u het aantal heeft ingegeven op ‘In winkelwagen’.

Stap 2
U komt automatisch op de winkelwagen pagina, uw product is toegevoegd aan uw winkelwagen. Op deze pagina kunt u nog wijzigingen aanbrengen zoals de aantallen veranderen, het artikel verwijderen door op het grijze vuilbakje te klikken rechts van het artikel. Klik op ‘Afrekenen’. (of op ‘ga verder met winkelen’ wanneer u meer artikelen wilt bestellen)

Stap 3
U komt nu op de Afreken pagina terecht. Hier kunt u inloggen of een account aanmaken, voor als u nog ooit iets wilt bestellen. Hier kunt u het factuuradres en het bezorgadres van de bestelling kiezen. Als u een ander adres wilt gebruiken kunt u dit hier toevoegen.

stap 4
Selecteer de ‘verzendwijze’. Geef aan of u de bestelling wilt komen ophalen in onze winkel te Overpelt/Hasselt of de bestelling thuisbezorgd wilt hebben .

stap 5
Selecteer de gewenste betaalwijze. U kunt kiezen of u met creditcard, Bancontact/Mister Cash wilt betalen of met iDeal, per bankoverschrijving of bij het afhalen van uw produkten; contant

stap 6
Maak uw bestelling definitief door op ‘Plaats Bestelling’ te klikken.

Hulp bij bestellen
Mocht u nog hulp nodig hebben bij het bestellen dan kunt u ons door middel van een mail gericht aan info@waterpompshop.be vragen of wij u willen begeleiden bij uw bestelling. U kunt op werkdagen ook telefonisch contact opnemen tussen 8.00 tot 12:00 en van 13:00 tot 14.00 uur op 011/64 37 66.

Terug naar boven

 

58. Moet ik een account aanmaken?
Nee, dat hoeft niet, maar het geeft u wel een voordeel. Met een persoonlijke account haalt u meer uit waterpompshop.be. Zo bestelt u elke keer zonder uw gegevens opnieuw in te voeren. Bekijk uw bestelstatus en beheer uw persoonlijke gegevens. Kortom: één keer aanmaken, elke keer bestelplezier.

Klik op Mijn account, of Inloggen rechts bovenaan de website.
Klik op ‘Account aanmaken’.
Vul uw registratiegegevens en eventuele aanvullende gegevens in.

U kunt uw persoonlijke gegevens altijd wijzigen, zoals uw naam, e-mailadres, bezorg- en factuuradres en betalingsgegevens. De toegang tot uw account is beveiligd met een door u gekozen wachtwoord.

Terug naar boven

 

59. Wat als ik de melding krijg: Ongeldige gebruikersnaam en/of wachtwoord?
Dit betekent dat we uw e-mailadres nog niet kennen. Klik op 'registreren' om een account met uw e-mailadres aan te maken.

Terug naar boven

 

60. Wat als ik bovenstaande melding krijg en ik heb al een account?
Controleer alstublieft of er geen typefouten in uw e-mailadres of wachtwoord staan. Bent u er zeker van dat deze goed zijn? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 011/64 37 66.

Terug naar boven

 

61. Wat als ik mijn wachtwoord ben vergeten?
Klik op 'Wachtwoord vergeten?' als u uw wachtwoord vergeten bent. U kunt dan uw e-mailadres opgeven. Binnen enkele minuten krijgt u een e-mail waarmee u een nieuw wachtwoord kunt instellen.

Terug naar boven

 

62. Wat als ik mijn e-mailadres ben vergeten?
Bent u het e-mailadres van uw account vergeten? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 011/64 37 66.

Terug naar boven

 

63. Hoe kan ik mijn bestelling annuleren?
U kunt uw bestelling of artikel uit uw bestelling, gemakkelijk annuleren. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice telefonisch via 011/64 37 66 of via e-mail info@waterpompshop.be

Terug naar boven

 

64. Wat moet ik doen als ik mijn product wil retourneren?
Bij Waterpompshop.be nu zijn we overtuigd van de kwaliteit van onze producten. Indien u een product om welke reden dan ook niet wenst af te nemen, heeft u het recht het product binnen 14 werkdagen na aflevering aan Waterpompshop.be te retourneren. Om uw retourzending goed te laten verlopen, vragen wij u de volgende procedure te volgen.

1. Uw klacht c.q. retourzending dient binnen 14 dagen bij onze klantenservice gemeld te worden. E-mail uw informatie en gegevens naar Waterpompshop.be.

2. Onze klantenservice neemt contact met u op per e-mail of telefonisch.

3. Ieder retourartikel dient indien mogelijk in originele verpakking, degelijk en breukvrij verpakt te worden.

4. Het pakket moet voldoende gefrankeerd zijn, onvoldoende en niet gefrankeerde pakketten worden niet aangenomen.

5. Na ontvangst van uw retour, nemen wij per e-mail contact met u op voor de verdere afwikkeling.

6. Terugbetaling c.q. nieuwe levering zullen wij zo spoedig mogelijk verwerken.

Terug naar boven

 

65. Wat houdt mijn 'herroepingsrecht' in?
Voor alles wat u op afstand (dus via internet, telefoon of post) binnen de EU koopt geldt een herroepingsrecht. Dat is een 'afkoelingsperiode' van minimaal 7 werkdagen, waarbinnen u het recht heeft om de koop ongedaan te maken. De enige kosten die Watertechniek Teunissen u daarvoor in rekening mag brengen zijn de kosten voor het terugzenden van het product dat u bij nader inzien niet wenst.

• Voor goederen gaat de afkoelingsperiode in op de dag dat u het bestelde ontvangt, mits u dan over alle verplichte informatie beschikt.
• Voor diensten gaat de afkoelingsperiode in op de dag dat u de overeenkomst sluit en ook weer op voorwaarde dat u beschikt over alle verplichte informatie.

In het geval Watertechniek Teunissen niet of niet volledig heeft voldaan aan zijn informatieplicht, wordt de afkoelingsperiode automatisch verlengd tot 3 maanden. Verstrekt Watertechniek Teunissen de verplichte informatie te laat, maar nog wel binnen 3 maanden, dan gaat de afkoelingsperiode in op het moment dat u de informatie ontvangt. Maakt u gebruik van uw herroepingsrecht en heeft u al (een deel) betaald? Dan moet Watertechniek Teunissen u binnen 30 dagen het volledige bedrag terugstorten. Alleen eventuele kosten voor de retourzending mogen hierop worden ingehouden.

Terug naar boven

 

66. Binnen welke termijn moet mijn bestelling geleverd worden?
Indien alle artikelen voorradig zijn heeft de bestelling een levertijd van 48 uur (in 75% van de gevallen is dit zelfs 24 uur). Wij streven er naar alle producten op voorraad te hebben om een snelle levertijd te kunnen garanderen. Indien een bestelling één of meerdere artikelen omvat die niet voorradig zijn, heeft de bestelling een langere levertijd. Er wordt bezorgd op elke werkdag van maandag t/m vrijdag (zaterdag is ook mogelijk via telefonische afspraak) via Bpost Belgie. De leveringstermijn telt vanaf het moment dat de betaling in orde is. Voor levering in buurlanden duurt de levering gemiddeld 1 dag langer. Eerdergenoemde levertijden gelden als indicatie en niet als absolute termijn. Waterpompshop is nimmer aansprakelijk voor schade als gevolg van overschrijding van indicatieve levertijden. In geval dat u niet akkoord gaat met een langere levertijd kan u afzien van uw order en zullen onze medewerkers uw geld terugstorten indien gewenst.

Terug naar boven

 

67. Hoe zit 't als een bestelling niet leverbaar is?
Als een besteld product of bestelde dienst niet (meer) leverbaar is, moet Watertechniek Teunissen u dit laten weten. Eventuele (aan)betalingen moeten binnen 30 dagen aan u worden teruggestort. Watertechniek Teunissen mag u alleen een vervangend product van gelijke kwaliteit en prijs toezenden als aan u vooraf duidelijk en begrijpelijk is gemeld dat deze mogelijkheid bestaat. In dat geval geldt het alternatieve product niet als 'ongevraagd toegezonden'. Wel kunt u natuurlijk nog gebruik maken van uw herroepingsrecht.

Terug naar boven

 

68. Hoe kan ik het beste betalen voor een koop op afstand?
Vaak moet u bij kopen op afstand vooruit betalen, of een aanbetaling doen. Voor betalingen aan een leverancier in het buitenland kunt u uw creditcard gebruiken, in plaats van een bankovermaking. U kunt dan makkelijker uw geld terugkrijgen als:

• Het product niet geleverd wordt.
• Watertechniek Teunissen opeens een hogere prijs vraagt.
• U gebruik wilt maken van uw herroepingsrecht.

In al deze gevallen moet u eerst contact opnemen met Watertechniek Teunissen en uw geld terugvragen. Weigert deze, of blijft terugstorting uit, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw creditcard organisatie. Vertel ze dat u de betaling teruggedraaid wilt hebben. De credit card organisatie zal u vervolgens informeren wat u moet doen. U kunt ook via iDEAL betalen.

Alle vermelde prijzen zijn in euro’s, bruto en exclusief BTW tenzij anders vermeld.
• Verzendkosten in België pakket tot 31kg 15€
• Verzendkosten in België pallet 120 x 80 40€
• Verzendkosten in Nederland pakket tot 5kg 15€
• Verzendkosten in Nederland pakket tot 31kg 35€
• Verzendkosten in Nederland pallet 120 x 80 50€
• Verzendkosten uitzonderlijke afmetingen (buizen, rollen,..) op aanvraag
• Voor bedragen onder de 40,- euro netto factuurbedrag zijn wij genoodzaakt om 15,- euro administratiekost in rekening te brengen
• Expreszendingen zijn steeds tegen meerprijs
• Manco’s in leveringen dienen binnen 24 uur na ontvangst aan ons gemeld te worden afgehouden van uw totaalbedrag (hiervoor ontvangt u een tegoedbon)
• Afhalen van goederen gebeurt in onze toonzaal tijdens onderstaande openingsuren: Maandag t/m vrijdag: 8u.00 – 12u.00 en van 13u.00 – 17u.00 (winter) /18u.00 (zomer) zaterdag: 8u.00 – 12u.00 (winter en zomer)
• Onze toonzalen zijn gesloten op zon- en feestdagen

Wij nemen enkel goederen terug in nieuw staat en op vertoon van uw kassaticket. Ook moet het product indien mogelijk worden terugestuurd in de originele verpakking.

Onze betaalmogelijkheden zijn:
• Overschrijving
• Visa
• Mastercard
• iDeal
• Bancontact Mister Cash

Terug naar boven

 

69. Wat als ik klachten heb over de waterpompshop of het product dat ik heb besteld?
Alle klachten worden door ons zeer serieus genomen. Wij streven naar 100% klanttevredenheid. 
Heeft u een klacht over één van onze producten of heeft u een klacht over onze dienstverlening, dan kunt u deze klacht kenbaar maken aan ons door een e-mail te sturen aan info@waterpompshop.be of telefonisch via +32 11/64 37 66

Om u zo goed mogelijk van dienst te zijn, nemen we de klachten direct in behandeling en proberen we binnen 2 werkdagen te bevestigen dat de klacht in behandeling is genomen. De bij waterpompshop.be ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen afgerond, gerekend vanaf de datum van ontvangst. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door info@waterpompshop.be binnen de termijn van 14 dagen geantwoord om u hiervan op de hoogte te stellen.


U kunt ons telefonisch bereiken op telefoonnummer +32 11/64 37 66 (op werkdagen) van maandag t/m vrijdag tussen 8:00 uur en 18:00 uur. U kunt ook een e-mail sturen aan info@waterpompshop.be; U krijgt gegarandeerd snel een reactie van ons.

Indien u klachten heeft over een bij de Stichting Webshop Keurmerk aangesloten webshop kunt u zich wenden tot de Stichting Geschillencommissie (www.sgc.nl).

Webshop Keurmerk onderzoekt uw klacht en tracht het probleem op te lossen. De Stichting bemiddelt en tracht het probleem op te lossen. Indien de aangesloten webshop het probleem niet naar behoren oplost kan de betreffende webwinkel het recht worden ontnomen het Webshop Keurmerk-logo te voeren. Ook kan de webwinkel gedurende een periode worden geschorst. Een schorsing wordt opgeheven wanneer de klacht onterecht is gebleken dan wel de klacht naar behoren is opgelost. Ook kan worden besloten tot definitieve ontzegging van het recht tot gebruik van het Keurmerk-logo (zie Keurmerk-code).

Voordat u klaagt over een aangesloten webshop dient u zich met uw klacht tot de betreffende webshop te wenden. Alleen wanneer u niet binnen een redelijke termijn respons ontvangt of wanneer uw klacht niet tot een aanvaardbare oplossing leidt, kunt u een klacht bij Webshop Keurmerk indienen.

Terug naar boven

 

70. Wat moet ik doen als ik nog vragen of problemen heb?
Stuur een e-mail naar overpelt@waterpompshop.be of
hasselt@waterpompshop.be en we beantwoorden uw vragen zo snel mogelijk.

Terug naar boven

 

 

 

 

Veilig online betalen met:

Hulp nodig bij uw bestelling?

hulpnodig

Doe-het-zelf korting

21 procent kopie

Bestel hier en ontvang het BTW-bedrag als korting*.

*exclusief ERCU- en vijverproducten.
vrachtwagen

GRATIS VERZENDING op het gehele assortiment binnen de Benelux.

Vestigingen

 
 
Hasselt   Overpelt

Ontvangt u liever een offerte?

 

icon offerte

Ontvangt u liever een offerte? Dan kunt u hier contact met ons opnemen.

Probleem? We lossen het op

 

 

 

Tool logo

Mocht u een probleem hebben dan kunt u hier contact met ons opnemen.

 

Onze eigen hersteldienst staat altijd tot uw beschikking.

Aandacht voor het milieu

 

Al onze producten zijn getest op milieu- vriendelijkheid.

Levering binnen 48 uur

 

Al onze producten, mits op voorraad, worden binnen 48 uur geleverd.
Niets ontvangen binnen 48 uur? Klik hier.